Ideen til Kamerater kom midt på natta

KAMERATER: Etter at TV2 Sporten viste innslaget om HamKam-konseptet, Kamerater, ble innboksen til markedssjef Frederik Garshol fylt opp med positivitet. Og bare få minutter etter TV-innslaget hadde en rekke personer vippset inn 500 kroner og blitt en av mange Kamerater.

Annonse:

Av Mattis Røhne

Kamerater er allerede blitt en suksess for HamKam – nesten før markedsføringen har kommet i gang. Du og jeg og alle som ønsker det, er nå klubbens hovedsponsor der Kamerater pryder brystet på HamKams drakt. Privatpersoner som betaler inn 500 kroner, får eierskap i Kamerater-logoen på drakta, får ei T-skjorte med Kamerater på brystet, får navnet sitt på Kamerat-veggen som skal settes opp utenfor Briskeby og gratis adgang til en såkalt kameratkamp til høsten.

Bedrifter som bidrar med 4.500 kroner får også firma-logoen sin på en tilsvarende kameratvegg for bedrifter som enkeltpersoner og kan i tillegg få sesongkort eller ti enkeltbilletter til kameratkampen til høsten.

Med andre ord: Laget i grønt og hvitt er vårt – ditt og mitt.

Kameratslig
- Jeg er opptatt av at folk som bidrar også skal få noe tilbake. Her er det ikke snakk om envegskjøring. Vi er Kamerater begge veier, fastslår Garshol.

HamKam kjørte en lignende kampanje i fjor, og da var det 1.010 privatpersoner og 70 bedrifter som responderte. Markedssjefen håper på enda flere enkeltpersoner og en fordobling blant bedriftene denne gangen. Det er ikke snakk om å legge seg i forsvar, men gå offensivt til verks.

For Hamarkameratene har ordet kamerater ligget der siden 1918, men det var først i fjor klubben tok tak i det kommersielt.

Lagkamerater
- Da jeg begynte i HamKam i fjor sommer, var jeg opptatt å finne HamKams identitet og skape samhold, tilhørighet og åpenhet, sier en engasjert markedssjef. - Jeg syntes Storhamar hockey hadde vært dyktige med sitt familiekonsept som favnet alle. Dette hadde jeg savnet i HamKam. Så fikk jeg jeg oversendt en tekst som Marius Skjelbæk hadde skrevet om HamKam, «HamKam og jeg, vi er kamerater». Anders Baasmo og Claus Morten Pedersen ble kontaktet, og med ett hadde vi et nydelig innslag om kameratskap som vi brukte som kick off på sesongen, forteller Garshol.

Filmen spredte seg som ild i tørt gress i sosiale medier og ble hyllet av hele fotball-Norge. I ettertid har han brukt mye tankevirksomhet på hvordan Kamerater kan utvikles videre.

Likegyldige kamerater
- Jeg hadde opplevd at mange folk i distriktet – også folk jeg kjenner med store HamKam-hjerter - hadde blitt likegyldig til klubben. Mange har fortalt at de opplevde klubben som lukket, og det har jeg ønsket å gjøre noe med. Nå jobber vi for åpenhet, raushet og tilgjengelighet. Det skal ligge som en grunnsten i alt vi gjør. Vi traff med fjorårets aksjon med Kamerat-veggen, og det viste seg at det var mange med grønt og hvitt hjerte da vi fikk inn 1.010 privatpersoner på stadionveggen i Vangsveien, erfarte Garshol som jaktet videre på nye kreative løsninger for klubben sin.

Jublende kamerater
Så ei natt etter at han hadde krøpet under dyna, dukket ideen om å videreutvikle Kamerater. Hva med å la HamKams kamerater få muligheten til å være klubbens hovedsponsor? 

- Som det B-mennesket jeg er, dukker ofte de kreative tankene opp om natta, smiler Garshol som snart kunne levere fram ideene sin til daglig leder Bent Svele. Han og andre i HamKam-systemet jublet over ideen.

- Og at HamKam har mange kamerater, har vi allerede fått en rekke svar på. Ikke bare blant privatpersoner. Solide samarbeidspartnere som Eidsiva, CC og Norsk Tipping syntes det var flott at Kamerater skulle prege drakta og ville frigjøre hovedplassen.

Frederik Garshol følte seg sikker på at HamKam satt med et godt konsept. Han hadde allerede hatt en prøverakett ute i et marked som hadde svart med positivitet.

Frederik Garshol, Stian A. Eriksen, Ola Spangen og John Anders Rise.
Frederik Garshol, Stian A. Eriksen, Ola Spangen og John Anders Rise.

Flere lagkamerater
- Jeg var på leting etter skisser og design til nytt supporterutstyr, trøyer og gensere. Og etter et par måneder med planlegging og stor hjelp fra to gode Hamarkamerater var vi der. Ola Spangen og Stian A. Eriksen hjalp klubben med å tegne nye, kule HamKam designs som vi satte ut i livet og tenkte at dette var noe som både Banden og vanlige folk kunne like. Gjett om det slo an! Siden 1. desember har vi solgt nærmere 2.000 plagg som er med på å bygge identitet, sier Garshol.

Om han ikke visste det fra før, fikk han nå et godt bevis på at det var et marked for HamKam der ute.

Så etter at Kamerater ble lansert, har markedssjefen opplevd en enorm respons.

POPULÆR: Kristian Eriksen og Emil Sildnes med hettegenseren som virkelig har solgt godt.
POPULÆR: Kristian Eriksen og Emil Sildnes med hettegenseren som virkelig har solgt godt.

Fotballkamerater
- Fotball er jo kameratskap, og jeg tror ordet Kamerater har vært ekstra samlende under koronaen. Så kom supporteropprøret mot at en internasjonal superliga skulle innføres i tillegg. Det forsterket kampanjen vår, og det var nok derfor vi fikk en så stor og flott reportasje i TV2 også. Kameratskap er viktig, ikke bare i fotballsammenheng. Et godt kameratskap er et stort pluss i det meste vi foretar oss, fastslår Frederik Garshol, som har også fått positiv respons fra fotballedere i store deler av Norge for HamKams Kamerater.

Han gleder seg over at over 600 personer er blitt Kamerater og fått eierskap til klubbdrakta i løpet av de fire, fem første dagene etter lanseringen. Kamerater har slått an, og Garshol funderer nå på hvordan Kamerater skal kunne utvikles videre.

Annonse fra Eliteserien: